Prečo je barter „mizerná“ alternatíva...

12.02.2014 19:34

Tento blog napísal verný fanúšik bartra a môjho blogu :-)
(Matej Čaprda, Neded, 12.2.2014)

 

Občas sa stretávam s názorom, že barter je vnímaný ako alternatíva peňazí. Priznám sa, nie veľmi sa mojim ušiam toto porovnanie pozdávalo. Tak som sa rozhodol trochu v tejto téme povenovať.

 

Čo to vlastne tá alternatíva je?

Keď si to zadám do internetového vyhľadávača, zisťujem všeličo. Pod pojmom „alternatíva“ nachádzam pojmy ako: možnosť voľby medzi viacerými riešeniami, keď je treba rozhodnúť sa pre niektoré z nich. Alebo pod pojmom „alternovať“ nachádzam výklady ako: nahradiť, vystriedať, zaskakovať.

 

Rozmýšľam teda, naozaj má barter podnikateľovi nahradiť peniaze? Iste si to každý podnikateľ môže vysvetliť po svojom. Má predsa vlastnú optiku. Ako sa teda na to podnikateľ pozerá?  On predsa chce svoje peniaze, chce svoje eurá. A chce ich čo najviac! On nechce žiadnu náhradu. Musí zaplatiť energie, mzdy, odvody, materiál, a kopec ďalších položiek.

 

 

Prečo je potom barter vo vyspelých ekonomikách taký populárny nástroj? Prečo tam, kde je peňazí v systéme pomerne dostatok, barter podnikatelia používajú?

 

Pretože tam podnikatelia chápu barter inak. Neberú ho ako alternatívu, ale berú ho ako doplnok.

A v tom je veľký rozdiel!

Berú ho ako nástroj, ktorý im má peňažný tok zvyšovať, a nie nahrádzať.  Na pochopenie stačí jednoduchý sedliacky rozum. To čo dokážem predať za hotovosť, to predám.  A čo predať nedokážem, tak to skúsim vymeniť.  A tak mi vznikne bartrový kredit, ktorý by som v podstate nemal, lebo som nepredal.

 

No ale čo s ním?

Ak som šikovný podnikateľ, a mám v rukách niečo čo je nad rámec môjho cash-flow,  tak skúsim vďaka tomuto svoj biznis rozvinúť.  Tento kredit investujem do reklamy, marketingu, inovácie pracovných prostriedkov, alebo len jednoducho pošlem svojich najlepších zamestnancov na motivačný víkendový pobyt. A čo od toho očakávam?  Som presvedčený, že sa mi to vráti v podobe ďalších zákaziek, zlepšení pracovného prostredia, či lepšej výkonnosti zamestnancov.  A to má v konečnom dôsledku za následok väčšie tržby, a teda aj viac eur na účte.

 

Takže sme zase na začiatku. Každý chce peniaze. A každý podniká za účelom zisku.

A pokiaľ je podnikateľ šikovný, pochopí rovnicu:

 

Voľné kapacity + Barter = Rozvoj firmy,

a  tak zisky na seba nenechajú dlho čakať.

 

Tak čo, stále si myslíte, že barter je alternatíva?