Čo myslíte môže platiť „čím horšie – tým lepšie“ ?

21.04.2012 16:27

 

V živote sa dostávame do rôznych situácií.  Niekedy lietame v oblakoch a potom čas od času padneme do priepasti. To je život. Čo je lepšie - keď je človek v pohode, alebo keď je na dne tej priepasti a štverá sa z nej hore?


Vyzerá že odpoveď je celkom jednoduchá.
Ako je to v partnerskom vzťahu? Keď mi partnerský vzťah fungoval a vyzeralo, že je všetko v pohode, brala som to celé ako samozrejmosť – že to tak funguje a bude fungovať naveky. Môjho partnera som si všímala menej ako na začiatku, menej som sa oňho zaujímala, menej sme spolu komunikovali. A zrazu som zistila že ho strácam. To bol dôvod, prečo som sa zamyslela nad tým, čo sa deje. Prečo už menej komunikujeme? Prečo celé dni trávim v práci a minimum času s ním? Prečo s ním vlastne žijem? Prečo som sa doňho na začiatku zaľúbila – už nie je taký skvelý ako vtedy, alebo som to iba prestala vnímať?


Často až keď sa stane takýto zlom, až vtedy sa človek zamyslí a začne sa pozerať – na skutočné hodnoty, na podstatu. A tam VŽDY nájde odpoveď.


A ako je to s biznisom? Ľudia podnikali, bolo veľa zákaziek, veľa peňazí. Ľudia peniaze vedeli vcelku ľahko zarobiť, a celkom ľahko vedeli peniaze aj míňať (keď vedeli že ďalšie peniaze zase ľahko zarobia).

 

Zákazky brali ako samozrejmosť, zákazníkov mali dostatok, bez toho aby o nich museli nejako zvlášť bojovať.  Prišla kríza, zatriasla sa zem, a zrazu už bol život na celom svete iný ako dovtedy. Veľa ľudí a aj podnikateľov začalo rozmýšľať o tom  - čo sú skutočné hodnoty. Sú to naozaj peniaze to - o čo nám naozaj ide? Čo sú vlastne peniaze? Nie sú to náhodou práve peniaze - čo nás tu držia v otroctve a pomocou ktorých nás niekto ovláda?


A tak postupne ľudia prichádzajú na to, že život nie je o peniazoch, ale o hodnotách – nielen materiálnych – či človek má čo jesť a či má strechu nad hlavou, ale že je to celé o hodnotách ľudských – ako je porozumenie, láska, pomoc, podpora jeden druhému.


A o tomto celom je barter. Barter je podnikanie na základe skutočných hodnôt. Ľudia a aj podnikatelia v bartrovom spoločenstve platia – svojimi výrobkami alebo službami. Neexistujú neplatiči a dlžníci. Bartrovou výmenou si členovia spoločenstva pomáhajú navzájom. Predávajú si a kupujú navzájom jeden od druhého. Týmto podporujú vlastné spoločenstvo, vlastnú slovenskú ekonomiku, menej ekonomiky ostatné.

 

A tomto to je – o pomoci, podpore a porozumení