Za dobrotu na žobrotu ...

11.05.2013 20:08

 

Toto sa bežne hovorí, a veľmi veľa ľudí aj presne vie o čom to je, pretože to možno tisíckrát zažili na vlastnej koži.


Keď som pred dávnymi rokmi začínala v podnikaní a potrebovala som si získať klientelu, tak som bola ochotná pre klientov, ktorých získam robiť skoro zadarmo. Makala som ako blázon za pár euro, podnikanie som financovala z úspor a pôžičiek... Pomalinky sa mi podnikanie začalo rozbiehať, a prišla rana pod pás. Začali voči mne kadejaké útoky, začali sa o mne a mojej firme šíriť rôzne falošné informácie, dokonca klamstvá. Rozhodla som sa vypátrať odkiaľ vietor fúka a to čo som zistila bol pre mňa šok. Šíriteľmi tých klamstiev, falošných informácií a poloprávd boli práve tí, ktorí boli medzi mojimi prvými klientmi a pre ktorých som pracovala skoro zadarmo a mali všetky možné výhody.


Toto sa mi nestávalo iba v pracovnej oblasti, oveľa viac ma takéto niečo postretlo v súkromí – v partnerskom vzťahu a tiež vo vzťahu s deťmi. A v tejto oblasti je to o to citlivejšie a bolestivejšie, keď z jednej strany dávate lásku, podporu a pomoc a naspäť sa Vám vracajú samé „podpásovky“


Zakaždým keď som príliš veľa „dávala“ a málo dostávala naspäť, vždy vždy vždy sa mi to vypomstilo a skončilo to beznádejou, nešťastím, sklamaním alebo preplakanými nocami, keď som si dávala dokola otázku

„Kde do čerta robím chybu???“. 

 


Skúsila som teda riešenie. Tak fajn, „nebudem blbec – dobrák“ a vec je vybavená.


Chvíľku som to takto skúšala, ale neprinieslo to ten efekt čo som očakávala. Zahrala som sa na „drsňáka“ ale po chvíľke som to vzdala. Nebola som to ja, cítila som sa veľmi zle.


Tak ako to urobiť keď chce človek byť dobrý, konať dobro, milovať, pomáhať, bez toho aby sa nemusel báť spätných útokov, podrazov  a nevďaku z tej druhej strany?


Stačí sa pozrieť ako je to v prírode, kde funguje princíp rovnováhy. Keď človek necitlivým zásahom túto rovnováhu poruší, veľmi rýchlo sa mu to vráti ako bumerang.

 

Pozrite sa na príklad vlka

Vlk funguje v prirodzenom lese ako sanitár, vo väčšine loví zver, ktorá je slabá fyzicky alebo ináč chorá (prevažne jeleniu a diviačiu). Takto zver udržuje v primeraných množstvách a zabezpečuje, aby prežili tie najsilnejšie jedince. Pri porušení tejto rovnováhy i selekčného tlaku vlka tak ako je tomu v dnešnej dobe, sa premnožená jelenia zver nachádza v lesoch vo vysokom množstve. Okusom náletu jedlí, bukov, javorov a jaseňov zabraňuje napríklad prirodzenému zmladeniu lesa. Škody, ktoré takto spôsobuje, sú každoročne niekoľko desiatok miliónov eur.

Vo vzťahoch ľudí je to presne rovnaké. Ak človek dokáže zachovať a ustrážiť si vo vzťahoch rovnováhu, nemusí sa žiadnych útokov a podrazov obávať.

 

Stačí robiť vzájomné výmeny, aby sa človek ktorému „dávam“ nemusel cítiť ako „večný dlžník“.  Keď niekomu niečo dám – napríklad počkám klientovi s platbou, alebo mu umožním záväzok platiť po častiach, snažím sa od neho „dostať niečo naspäť“ – v záujme zachovania rovnováhy. Napríklad nedávno som jednej našej klientke dala jednu malú úľavu – výmenou za to, že nám za to ušila veľmi pekné posteľné prádlo, ktoré použijeme pre našich klientov ako cenu do súťaže (aká to bude súťaž, to ešte musím vymyslieť). Obidve sme sa z tohto cítili veľmi dobre. Ja som klientke vyšla v ústrety a ona si to „zaslúžila“, náš vzťah je a celkom určite aj bude veľmi dobrý, vyvážený, dovtedy kým toto pravidlo budeme dodržiavať.

 

Keď som toto pravidlo zaviedla s mojím synom, naše vzťahy sa výrazne zlepšili. V čase zavádzania tohto pravidla bol v puberte, zavedenie tohto pravidla vôbec nebolo jednoduché, ale teraz nám to funguje skvele a každej mame na svete by som dopriala takého skvelého syna ako mám ja !

 

Barter je cudzie slovo pre výmenu, takže aj barter je niečo čo je prirodzené, čo je v súlade s prírodou a tiež to čo vytvára a podporuje dobré vzťahy.