Dve zlaté pravidlá
(overené tisíctočiami)
1. Pokúste sa nerobiť druhým to, čo by ste nechceli aby oni robili vám.
2. Pokúste sa zaobchádzať s ľuďmi tak, ako by ste chceli, aby oni zaobchádzali s vami.
O tom, či to funguje v bežnom živote, alebo či by ste chceli aby to tak fungovalo, alebo – čo preto vy robíte, aby to platilo, to nechám na Vás ... :-)
Ako je to v podnikaní, v biznise, v bartrovaní ?
Presne tak isto ako v partnerských vzťahoch, v rodine, s deťmi. Tiež to súvisí s prírodnými zákonmi, ktoré fungujú podobne. Keď nebudeme taký bezohľadní a sebeckí voči prírode, ani ona nebude taká krutá voči nám – globálne otepľovanie, zemetrasenia, tsunami, orkány...
V bartrovom systéme by si mali účastníci uvedomiť že akýkoľvek systém, aj ten bartrový – funguje tiež na princípe týchto pravidiel – či sa nám to páči, či tomu veríme, alebo nie.
Klient bartrového systému ponúkne do bartrového systému napríklad nábytok – nekvalitný a ešte nedodrží dohodnuté termíny, sposobí tak zákazníkovi problémy. Tiež je logické, že takýto oklamaný zákazník zanevrie na bartrový systém (hoci by mal zanevrieť na konkrétneho špekulanta).
No a potom sa tento „špekulant“, ktorý nevie čo je etika, serióznosť a spoľahlivosť a ktorý zneužil bartrový systém na svoje špekulácie, tak sa veľmi diví, že mu niekto iný dodal cez barter – nekvalitné okná a ešte mu ich aj zle osadili. AKO JE TO MOŽNÉ ??? No predsa – funguje – zlaté pravidlo!
No a keď sa na túto neetiku príde, tak povie – veď to bol „iba“ barter.
No a práve to je ten veľký omyl. Nie je to „iba“ barter. Je to v prvom rade poškodený, nešťastný, smutný, nahnevaný zákazník... A tiež je to poškodenie ostatných serióznych, čestných a spoľahlivých účastníkov bartrového systému.
Viete čo je milé a spravodlivé? Že tento poškodený bartrový zákazník má suseda, ktorý si práve od tohto špekulanta chcel objednať 50 ks skríň do svojho nového hotela. A čo myslíte, kúpi si ich alebo nekúpi.... ?